ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΤΣΕΚΟΥΡΑΣ : ΜΙΑ ΠΕΡΙΠΛΑΝΩΜΕΝΗ ΕΞΑΙΡΕΣΗ

Δηµήτρης Τσεκούρας: Δεν είµαι συγγραφέας.

Γεωργία Δρακάκη: Είσαι και µάλιστα ο αγαπηµένος µου.

Δ.Τ: Αυτό θα είσαι σε θέση να το γνωρίζεις και να το λες σε 20 χρόνια από
τώρα.
Γ.Δ: Μα εγώ το ξέρω από τώρα, το νιώθω από τώρα.

Δ.Τ: Συγγνώµη, µπορώ να έχω λίγο ακόµα πάγο στο ποτό µου;

(Σιωπή.)

Γράφει η Γεωργία Δρακάκη

Ούτε έναν καφέ µαζί του, ούτε ένα ποτό δεν έχω πιει εκτός Εξαρχείων.
Αισθάνοµαι, ώρες ώρες, ότι είναι ένας άνθρωπος αυτοφυλακισµένος στην
εξαρχειώτικη ελευθερία και ότι οι συναντοσυζητήσεις µας είναι τα
επισκεπτήρια που δικαιούµαι-δικαιούται. Σύντοµα πάντα. Και εξόχως
περιστασιακά. Μέσα στη µεγάλη φυλακή των Εξαρχείων, ο Δηµήτρης
Τσεκούρας έχει και µια άλλη φυλακή, µικρότερη, το σπίτι του. Εκεί γράφει.
Μόνος. Μια φορά ή δύο να έχω πάει. Το ζήλεψα. Πολλά βιβλία, πολλές
ταινίες, πολλές αφίσες, ακόµα και στην τουαλέτα. Σαν µπαρ είναι το σπίτι
του. Σαν µπαρ είναι ο ίδιος. Περιλαµβάνει αλκοόλ, όσο χρειάζεται, και
πάντα µε πολύ πάγο, ανθρώπους πολλούς, όσους χρειάζεται, και όχι
παγωµένους, ιστορίες σωρό, όσες έχει ζήσει ή όσες θα ήθελε να έχει ζήσει.
Διαθέτει το ταλέντο να τις αφηγείται σα να αφηγείται τις ιστορίες που
έζησαν ή που θα ήθελαν να έχουν ζήσει οι αναγνώστες του. Σπάνιο.
Σε πενήντα χρόνια, ο Δηµήτρης Τσεκούρας µάλλον δεν θα ζει. Και τότε
προβλέπω πως θα τον ξέρετε όλοι. Όλοι όσοι ασχολείστε µε τη νεοελληνική
λογοτεχνία. Και µε το θέατρο. Ποσώς τον ενδιαφέρει, σε αντίθεση µε τον
Τσέχωφ που, δια στόµατος Αστρώφ στον Θείο Βάνια, διερωτάται «Όταν

πεθάνουµε, θα µας θυµούνται, άραγε; Θα λένε για µας κανέναν καλό λόγο;»
Ο Δηµήτρης Τσεκούρας µοιάζει, φορές, και ως άνθρωπος και ως
συγγραφέας, να αδιαφορεί απέναντι στη ρεαλιστική όψη της ζωής και του
θανάτου και να ασχολείται µε τη Μνήµη, τη Λήθη, τον Έρωτα, τη Μοναξιά,
τον Άντρα, τη Γυναίκα, το Ταξίδι, το Γήρας, τους Προφήτες, τους Κακούς
και τους Καλούς. Όλα αυτά του τα υλικά-και άλλα- τα βάζει σε ένα καζάνι
δικό του και µε κουτάλα ποιητική τα αναδεύει, µέχρι να γίνουν Έργα.
Έργο, σαφώς, είναι και ο ίδιος. Είναι ο µόνος συγγραφέας που έχω
γνωρίσει, ο οποίος έχει την ιδιότητα να είναι την ίδια ώρα Δηµιουργός και
Δηµιούργηµα. Διότι, συνήθως οι άνθρωποι-έργα τέχνης σπάνια είναι
καλλιτέχνες. Και το ανάποδο. Θαρρώ.Μια
περιπλανώµενη εξαίρεση σε πολλούς κανόνες.

Ζει µέσα στις Λέξεις, αλλά όχι µέσα στη Λογική. Διδάσκει σε φροντιστήριο.
Εκεί τον γνώρισα κι εγώ πριν 5 χρόνια και διδάχτηκα. (5 χρόνια; Πότε
περάσανε;) Αναλύει Πλάτωνα γράφοντας φράσεις Γιώργου Χειµωνά στον
πίνακα και παίζοντας θέατρο. Εκστατικοί οι µαθητές, καταλαβαίνουν ότι
κάτι δεν πάει καλά µε την περίπτωσή του και, λίγο πριν σκίσουν στις
πανελλαδικές εξετάσεις, ανακαλύπτουν ότι γράφει, ανακαλύπτουν ότι έργα
του παίζονται σε θέατρα, σε µπαρ, σε καφενεία. Διότι, σιγά µην τους το πει
ο Τσεκούρας! Από πότε µιλούσε αυτός για τον εαυτό του…

Σε µια κολώνα της οδού Κωλέττη είναι γραµµένη η φράση (ή ο τίτλος) «Το
νερό γνωρίζει», το πρώτο έργο που είχε ο Δηµήτρης τη χαρά να δει
ανεβασµένο. Από Δηµήτρη Καταλειφό, δε. Φέτος, όλα τα Εξάρχεια,
ψιθύριζαν τη λέξη «Φθορά». Στο καφενείο «Η Μουριά» είδαµε τον
σπαρακτικό µονόλογο µιας άλλης όψης του εαυτού του, του Ραφαήλ
Εσθητού. Φυσικά, ορισµένοι από εµάς , ήδη γνωρίζαµε τον Ραφαήλ Εσθητό,
αποσιωπούµενο ακόµα από τον Τσεκούρα, στα έργα του «Η Λίµνη» και «Η
Μπέµπα».

Δεν τα έχω διαβάσει όλα του. Άλλωστε, ο Τσεκούρας δεν έχει γράψει µόνο
βιβλία. Έχει δηµοσιεύσει άρθρα του, κείµενα από δω, κείµενα από κει,
είναι, σας λέω, ένα περιφερόµενο κείµενο. Και που σιωπά, στάζει Λόγος
από παντού του. Ουδέποτε ο ίδιος επιθύµησε ή/και επιδίωξε προσωπική του
διαφήµιση. Σιχαίνεται τις δηµόσιες σχέσεις και τα σούξου µούξου. Κι αυτότο κείµενο, άλλωστε, δεν αποσκοπεί στο να τον διαφηµίσει. Διαφήµιση είναι
οι δουλειές του, από µόνες τους. Αν διαβάσεις, ξαναδιαβάζεις κι αν δεις,
ξαναβλέπεις. Γιατί και οι συνεργάτες του-σκηνοθέτες, ηθοποιοί,
φωτογράφοι- είναι ένας κι ένας. Πρόχειρα από τη µνήµη ανασύρω Ορέστη
Τάτση, Δηµήτρη Πλειώνη, Κωστή Σειραδάκη, Ζωή Ξανθοπούλου,
Δηµήτρη Καρπέτς, Ναταλία Στυλιανού, Στάθη Κόκκορη. Και είναι κι
άλλοι. Εκδότες, µουσικοί παραγωγοί, συγγραφείς.

Αλλά επειδή σίγουρα υπάρχουν άνθρωποι που ούτε το όνοµά του δεν έχουν
ακούσει (ωιµέ), να η ευκαιρία. Να πάνε µια Δευτέρα βράδυ στο µπαρ
Πατάρι, στο Κουκάκι και να δουν τον µονόλογό του «Κάθε 40 χρόνια».
Σκηνοθετεί ο Σακαλίδης, ερµηνεύει ο Καστρής. Το κείµενο ,για αυτούς που
προτιµούν την ανάγνωση, περιλαµβάνεται στο βιβλίο του «Ο Συν και ο
Πλην».

Ο Δηµήτρης Τσεκούρας, προς το παρόν, ζει. Καταδικάζει, βέβαια, τον εαυτό
του, λόγω της συγγραφής, µιας πράξης που τρέλα και πίστει πράττει, στην
αιωνιότητα. Αλλά όσο «ωραίο είναι να περιµένεις κάποιον να έρθει», τόσο
άχαρο είναι να συνειδητοποιείς ότι έναν άνθρωπο που πια έχει χαθεί, θα
άξιζε να τον έχεις ανακαλύψει όσο έπινε το ουίσκι του και κάπνιζε το
τσιγάρο του δίπλα σου σε ένα µαγαζί. Ίσως, τότε, θα είχες την ευκαιρία να
τον ρωτήσεις κάτι και να λάβεις απρόσµενο δώρο.
Παρών µες στα γραπτά του, δεν ηθικολογεί, δεν κατασκευάζει ψεύτικους
ήρωες και φανταστικές ιστορίες, αφαιµάσσει  τη ζωή του την ίδια και
φτιάχνει Τέχνη. Μην παραξενευτείτε αν µυρίσετε αίµα σε κάποιες από τις
σελίδες του. Και µην τροµάξετε αν το αίµα αυτό θα είναι το δικό σας. Το
τσεκούρι του είναι πάντοτε ακονισµένο, κι ας είναι, φορές, λιγάκι
σκονισµένο.

Γεωργία Δρακάκη: Είσαι, Δηµήτρη, ο Δάσκαλός µου, ο Συγγραφέας µου ο

αγαπηµένος.
Δηµήτρης Τσεκούρας: Υπερβολική όπως πάντα.
(Xαµόγελα.)

Διαβάστε τον και λάβετε θέση.
-“Ο επισκέπτης” ,Οδός Πανός
-“Sueno del mar”, Οδός Πανός
-“Τα πυροτεχνήµατα” ,Οδός Πανός
-“Η οµορφιά σου”, Ελληνικά Γράµµατα
– “Το νερό γνωρίζει”, Διάσελο
– “Κρακ”, Διάσελο
– “Ο συν και ο πλην”, Πολύχρωµος Πλανήτης
– “Η µπέµπα”, Εξάρχεια
-΄΄Η Φθορά ΄΄ Εξάρχεια

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s