ΣΟΥΝ ΤΣΟΥ & Η ΤΕΧΝΗ ΤΟΥ ΠΟΛΕΜΟΥ

“Ο επιδέξιος Στρατηγός πρέπει να μοιάζει σαν το Σουάι Γιαν. Το Σουάι Γιαν, είναι το φίδι-δράκοντας που ζει στα βουνά Τσάανγκ. Χτυπήστε το στο κεφάλι και θα σας επιτεθεί με την ουρά του∙ χτυπήστε το στην ουρά του και θα σας επιτεθεί με το κεφάλι του∙ χτυπήστε το στην μέση και θα δεχτείτε επίθεση ταυτόχρονα από το κεφάλι και την ουρά του.”

Ο Σουν Τσου είπε:

1. ΣΧΕΔΙΑΣΗ
Όλος ο πόλεμος βασίζεται στην εξαπάτηση.

2. ΔΙΕΞΑΓΩΓΗ ΤΟΥ ΠΟΛΕΜΟΥ
Στον πόλεμο, η νίκη είναι ο σκοπός και όχι οι μακροχρόνιες εκστρατείες.

3. ΕΠΙΘΕΣΗ ΜΕ ΣΤΡΑΤΗΓΗΜΑΤΑ
Η μεγαλύτερη στρατηγική ικανότητα, είναι να συντρίβεις την αντίσταση του αντιπάλου χωρίς μάχη και η ανώτερη μορφή στρατηγικής είναι το να ματαιώνεις τα σχέδια του εχθρού.

4. ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΤΑΚΤΙΚΗΣ
Νικάς της μάχες με το να μην κάνεις λάθη. Το να μην κάνεις λάθη είναι αυτό που θεμελιώνει την βεβαιότητα της νίκης, γιατί σημαίνει ότι νικάς έναν εχθρό που έχει ήδη νικηθεί.

5. ΔΥΝΑΜΙΚΟ
Η προσποίηση αταξίας απαιτεί πειθαρχία∙ η προσποίηση φόβου απαιτεί θάρρος∙ η προσποίηση αδυναμίας απαιτεί δύναμη.

6. ΑΣΘΕΝΗ ΚΑΙ ΙΣΧΥΡΑ ΣΗΜΕΙΑ
Προκαλέστε τον εχθρό και μάθετε την αρχή στην οποία στηρίζεται η ενεργητικότητα ή η αδράνεια του. Εξαναγκάστε τον να αποκαλυφθεί ούτως ώστε να αποκαλύψει τα αδύναμα σημεία του. Συγκρίνεται προσεκτικά το αντίπαλο στράτευμα με το δικό σας ούτως ώστε να εντοπίσετε που υπάρχει υπεροχή και που αδυναμία.

7. ΕΛΙΓΜΟΣ
Θα νικήσει εκείνος που έχει μάθει το τέχνασμα της παρέκκλισης. Η τέχνη του ελιγμού είναι η τέχνη της προσποίησης.

8. ΠΑΡΑΛΛΑΓΕΣ ΤΗΣ ΤΑΚΤΙΚΗΣ
Η τέχνη του πολέμου μας διδάσκει να μην στηριζόμαστε στην πιθανότητα ότι ο εχθρός δεν θα έρθει, αλλά στην ετοιμότητα μας να τον υποδεχτούμε∙ όχι στην ευνοϊκή υπόθεση ότι δεν θα επιτεθεί, αλλά στο γεγονός ότι η θέση μας είναι αδιάβλητη.

9. ΤΟ ΣΤΡΑΤΕΥΜΑ ΣΤΗΝ ΠΟΡΕΙΑ
Όλοι οι στρατοί προτιμούν τα ψηλά εδάφη από τα χαμηλά, τα προσηλιακά από τα απόσκια∙ το στεγνό έδαφος από το υγρό∙ σε όχθη ή λόφο, πιάστε την προσηλιακή πλευρά με την πλαγιά πίσω και δεξιά σας.

10. ΕΔΑΦΟΣ
Υπάρχουν έξι είδη εδάφους:
α) Βατό έδαφος.
β) Δύσβατο έδαφος.
γ) Έδαφος που προσφέρεται για καιροσκοπισμούς.
δ) Στενές διαβάσεις.
ε) Απότομα υψώματα.
στ) Τοποθεσίες σε μεγάλη απόσταση από τον εχθρό.
Η φυσική διαμόρφωση της χώρας, είναι ο καλύτερος σύμμαχος του στρατιώτη∙ αλλά η ικανότητα εκτιμήσεως του αντιπάλου, του ελέγχου των δυνάμεων της νίκης και του υπολογισμού με ευστροφία των δυσκολιών, των κινδύνων και των αποστάσεων αποτελούν την δοκιμασία που φανερώνει τον μεγάλο στρατηγό.

11. ΟΙ ΕΝΝΙΑ ΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ
Η τέχνη του πολέμου αναγνωρίζει εννέα παραλλαγές εδάφους:
α) Έδαφος που προκαλεί την διασπορά.
β) Εύκολο έδαφος.
γ) Αμφιλεγόμενο έδαφος.
δ) Ανοιχτό έδαφος.
ε) Έδαφος με ενδιαφέροντα σταυροδρόμια.
στ) Σοβαρό έδαφος.
ζ) Δύσβατο έδαφος.
η) Περίκλειστο έδαφος.
θ) Έδαφος απελπισίας.
Η ταχύτητα είναι η πεμπτουσία του πολέμου. Επωφεληθείτε από την έλλειψη ετοιμότητας του εχθρού, προχωρήστε από προσβάσεις μη αναμενόμενες και επιτεθείτε σε αφύλαχτα σημεία.

12. Η ΕΠΙΘΕΣΗ ΜΕ ΦΩΤΙΑ
Υπάρχουν πέντε τρόποι επιθέσεως με φωτιά:
α) Κάψτε τους στρατιώτες του εχθρού στον καταυλισμό τους.
β) Κάψτε τις αποθήκες του εχθρού.
γ) Κάψτε τα μεταφορικά του εφοδιασμού του εχθρού.
δ) Κάψτε τα οπλοστάσια και τα πυρομαχικά του εχθρού.
ε) Εκτοξέυστε στον εχθρό αντικείμενα φλεγόμενα στην μάχη.

13. Η ΧΡΗΣΗ ΤΩΝ ΚΑΤΑΣΚΟΠΩΝ
Εκείνο που κάνει σοφό τον Ηγεμόνα, είναι η πρόγνωση.
Η πρόγνωση, μπορεί να επιτευχθεί μόνον μέσω κατασκόπων.
Υπάρχουν πέντε κατηγορίες κατασκόπων:
α) Τοπικοί κατάσκοποι.
β) Εσωτερικοί κατάσκοποι.
γ) Προσήλυτοι κατάσκοποι.
δ) Καταδικασμένοι κατάσκοποι.
ε) Κατάσκοποι που επιβιώνουν.

Τέτοια είναι η τέχνη του πολέμου.

~ΑΝΑΛΥΣΗ~

-Οι πέντε θεμελιώδεις αρετές για τους Κινέζους είναι:
α) Ανθρωπισμός
β) Ακεραιότητα
γ) Αυτοέλεγχος
δ) Ειλικρίνεια
ε) Σοφία

-Τα πέντε ελαττώματα που δεν πρέπει να χαρακτηρίζουν έναν Στρατηγό είναι:
α) Ριψοκίνδυνος∙ διότι κινδυνεύει να σκοτωθεί.
β) Δειλός∙ διότι κινδυνεύει να αιχμαλωτισθεί.
γ) Ευερέθιστος∙ διότι κινδυνεύει να γελοιοποιηθεί.
δ) Συμπονετικός∙ διότι κινδυνεύει να αιφνιδιαστεί.
ε) Υπερβολικά ανεπτυγμένο το αίσθημα της τιμής∙ διότι κινδυνεύει να συκοφαντηθεί.

-Οι πέντε κρίσιμοι παράγοντες:
α) Ψυχολογική επιρροή∙ ό,τι εμπνέει τους ανθρώπους να αγαπούν τους ηγέτες τους, τόσο, ώστε να τους ακολουθούν στη ζωή και το θάνατο, χωρίς να φοβούνται να ρισκάρουν.
β) Περιβάλλον∙ το κρύο και τη ζέστη, το χειμώνα και το καλοκαίρι, τη νύχτα και την ημέρα, στις πολεμικές επιχειρήσεις είναι υψίστης σημασίας ο καιρός.
γ) Προβλεψιμότητα∙ το τι θα συναντήσει κάποιος στην πορεία. Αν το έδαφος βαδίζεται εύκολα ή δύσκολα, αν είναι πεδινό ή ορεινό, αν έχει στενά περάσματα και που καιροφυλακτεί ο θάνατος.
δ) Διοίκηση∙ σε τι βαθμό ο στρατηγός διαθέτει τις αρετές της σοφίας, της ειλικρίνειας, της ανθρωπιάς, του θάρρους και της αυστηρότητας.
ε) Οργάνωση∙ τον έλεγχο, την σωστή ιεραρχία των στελεχών, τις προμήθειες του στρατού με τα απαραίτητα και την εξασφάλιση ανεφοδιασμού.

-Ο επιδέξιος χειριστής ανθρώπων διαχειρίζεται τον κάθε άνθρωπο ανάλογα με τον σκοπό που η φύση του εξυπηρετεί:
α) Ο σοφός ευχαριστιέται να εδραιώνει την αξία του.
β) Ο γενναίος ευχαριστιέται να φανερώνει το θάρρος του.
γ) Ο άπληστος διακρίνει ταχύτατα τις ευκαιρίες.
δ) Ο ανόητος δεν έχει τον φόβο του θανάτου.

-Η αξία του Χρόνου, το να είσαι δηλαδή έστω και λίγο πιο μπροστά από τον εχθρό σου, μετράει περισσότερο ακόμα και από την αριθμητική υπεροχή.

-Οι αμοιβές και τα δώρα ενισχύουν την δυναμικότητα του στρατού.

-Η στρατιωτική σφαίρα διοίκησης και η πολιτική σφαίρα διοίκησης είναι εκ διαμέτρου αντίθετες, ως προς την πρακτική τους.

-Το να γνωρίζεις τον εχθρό σου σε κάνει ικανό να αναλάβεις επίθεση. Το να γνωρίζεις τον εαυτό σου σε κάνει ικανό να αναλάβεις άμυνα. Η επίθεση είναι το μυστικό της άμυνας∙ η άμυνα είναι η σχεδίαση της επίθεσης.

-Για να επιτύχεις με μικρές δυνάμεις, μεγάλα αποτελέσματα, θα πρέπει να επιδιώξεις τις γρήγορες εξελίξεις και τις αιφνίδιες ορμητικές κινήσεις.

-Ανίκητος είναι ο στρατιώτης που έχει την νοσταλγία να επιστρέψει σπίτι του.

-Τα πουλιά και τα άλλα ζώα, όταν στριμώχνονται στην γωνία είναι υποχρεωμένα να πολεμήσουν μέχρις θανάτου με νύχια και με δόντια, αντιστοίχως και ο εχθρός σας. Εάν όμως του δώσετε την ψευδαίσθηση ότι υπάρχει ένας δρόμος προς την σωτηρία, θα τον αποτρέψετε από το να πολεμήσει με το θάρρος της απελπισίας και έτσι θα τον συντρίψετε.

-Το μυστικό του πολέμου βρίσκεται στις συγκοινωνίες. Ότι είναι η καρωτίδα για έναν άνθρωπο είναι και η γραμμή ανεφοδιασμού για έναν στρατό.

-Κάθε είδος μεταφυσικής θα πρέπει να απαγορευτεί από το στράτευμα. Η σημασία αυτού έγκειται στο ότι εάν οι αμφιβολίες, οι δισταγμοί ή οι αναποφασιστικότητες αποβληθούν από το στράτευμα, οι άνδρες σας δεν πρόκειται ποτέ να δείξουν ότι αμφιταλαντεύονται στην αποφασιστικότητα τους μέχρι τον θάνατο.

-Στην δύσκολη στιγμή, η μόνη περίπτωση για να ζήσει κανείς, είναι να εγκαταλείψει κάθε ελπίδα για ζωή.

-Όταν κάνετε επίθεση ενός ισχυρού κράτους, εάν μπορέσετε να διαχωρίσετε τις δυνάμεις του, θα αποκτήσετε μια υπεροχή δυνάμεως∙ εάν έχετε υπεροχή δυνάμεων, θα τρομοκρατήσετε τον εχθρό∙ εάν τρομοκρατήσετε τον εχθρό, τα γειτονικά κράτη θα φοβηθούν∙ εάν τα γειτονικά κράτη φοβηθούν, αυτό θα τα αποτρέψει από το να συμμαχήσουν με τον εχθρό σας.

-Εάν ο εχθρός αφήνει ενδείξεις προέλασης, ενθαρρύνετε τον∙ εάν ανυπομονεί να συμπτυχθεί, καθυστερήστε τον. Ο σκοπός είναι να τον κάνουμε απρόσεκτο ή οιηματία ούτως ώστε να εξαπολύσουμε την επίθεση μας.

-Απορρίψτε αδίστακτα τους κανόνες! Η νίκη είναι το μόνο που μετράει και δεν θα την επιτύχετε αν παραμείνετε προσκολλημένοι σε συμβατικούς κανόνες αντί να τους ξεπεράσετε!

-Ο επιτυχημένος πόλεμος, είναι ο γρήγορος πόλεμος. Δίχως εσωτερική πληροφόρηση για τις συνθήκες και τις επιλογές του εχθρού, ο πόλεμος δεν δύναται να είναι γρήγορος.

-Ο σκοπός του πολέμου είναι η ειρήνη.

-Ένας στρατός δίχως κατασκόπους είναι σαν έναν άνθρωπο δίχως μάτια και αυτιά.

-Όπως ακριβώς το νερό που μεταφέρει την λέμβο από όχθη σε όχθη μπορεί να την βουλιάξει, έτσι και η εξάρτηση από κατασκόπους μπορεί να προβεί μοιραία.

-Όλες οι επικοινωνίες με τους κατασκόπους πρέπει να γίνονται από «το στόμα στο αυτί». Οι κατάσκοποι δεν πρέπει να είναι γνωστοί σε κανέναν. Οι κατάσκοποι προσκολλούνται σε αυτούς που τους δίνουν τα περισσότερα και δεν θα πρέπει αυτό να το ξεχνάμε. Όταν σας προτείνουν κάτι που είναι πολύ ουσιώδες, εξασφαλίστε τα συγγενικά τους πρόσωπα ως ομήρους για την πίστη τους. Ποτέ μην τους ανακοινώνεται τίποτε εκτός από ό,τι είναι απολύτως απαραίτητο.

-Η διπλωματία βασίζεται αποκλειστικά στην δωροδοκία, στον δόλο και στην απάτη.

-Κινήσου στο άδειο, εισχώρησε στο κενό, παρέκαμψε περιοχές που ο εχθρός υπερασπίζεται, παράμεινε ανεξιχνίαστος σαν τα σύννεφα και ρίξου πάνω στον εχθρό σαν κεραυνός εκεί που δεν το περιμένει, αιφνιδίασε τον.

-Στην επιδρομή και στη λεηλασία, σαρωτικοί σαν την φωτιά. Στην ακινησία, ακλόνητοι σαν τα βουνά. Στην οπισθοχώρηση γρήγοροι σαν τον άνεμο, δεν καταδιώκεται ποτέ όποιος κινείται με τόση ταχύτητα που δεν τον προλαβαίνει κανείς.

-Όταν, χωρίς προηγούμενη συνεννόηση, ο εχθρός ζητάει ανακωχή, συνωμοτεί.

-Στήλη σκόνης που ανεβαίνει ψηλά, είναι σημάδι ότι πλησιάζουν τέθριππα. Σκόνη που μένει να αιωρείται χαμηλά και σε μεγάλη έκταση, είναι σημάδι ότι πλησιάζει το πεζικό.

-Να ασκείτε την τέχνη της προσβολής της πνευματικής ισορροπίας του εχθρού, την τέχνη της μπλόφας και να αποφεύγετε τις μετωπικές συγκρούσεις.

~ΣΟΥΝ ΤΣΟΥ~

Σουν Τσου (孫子, Σουν Ζι: Αφέντης Σουν) είναι ένας τιμητικός τίτλος που παραχωρήθηκε στον Σουν Βου (544 π.Χ. – 496 π.Χ.), τον συγγραφέα της Τέχνης του Πολέμου, ενός αρχαίου κινεζικού βιβλίου στρατιωτικής στρατηγικής με τεράστια επιρροή. Είναι επίσης ένας από τους πρώτους ρεαλιστές στη θεωρία διεθνών σχέσεων. Στο όνομα του συγγραφέα, Σουν Βου, ο χαρακτήρας Βου, που σημαίνει “στρατιωτικός”, είναι ο ίδιος με το χαρακτήρα στο Σου Βου, ή πολεμική τέχνη. Στον Σουν Βου δόθηκε επίσης το όνομα ευγένειας, Τσανγκ Κινγκ. Ελάχιστα γνωρίζουμε για τον Κινέζο πολεμιστή και φιλόσοφο Σουν Τσου και τη ζωή του κατά τη λεγόμενη “Περίοδο των Εμπόλεμων Κρατών”, αμέσως μετά την παρακμή της δυναστείας Ζου. Πιθανολογείται ότι γεννήθηκε στο κράτος Qi (Κι)-τη σημερινή επαρχία Σαντόγκ, στα βόρεια παράλια της Κίνας. Από το 512 π.Χ. υπηρέτησε στο Βασίλειο του Γου ως στρατηγός και στρατιωτικός σύμβουλος. Οι στρατιωτικές του επιτυχίες τον ώθησαν να γράψει την “Τέχνη του Πολέμου”, αναμφισβήτητα ένα από τα πιο σπουδαία και θεμελιώδη έργα της κινέζικης κλασικής λογοτεχνίας τα τελευταία 2.500 χρόνια.

~Η ΤΕΧΝΗ ΤΟΥ ΠΟΛΕΜΟΥ~

Η Τέχνη του Πολέμου (孫子兵法, Σουν Ζι Μπινγκ Φα) είναι μια κινέζικη στρατιωτική πραγματεία που γράφτηκε κατά τη διάρκεια του 6ου αιώνα π.Χ. από τον Σουν Τσου. Αποτελείται από 13 κεφάλαια, καθένα από τα οποία καταπιάνεται με μια πτυχή του πολέμου και η ανάπτυξη του είναι αξιωματική και περιεκτική. Η Τέχνη του Πολέμου είναι επίσης το αρχαιότερο βιβλίο στρατιωτικής στρατηγικής στον κόσμο. Το βιβλίο μεταφράστηκε για πρώτη φορά σε ευρωπαϊκή γλώσσα το 1782 από τον Γάλλο Ιησουίτη Ζαν Ζοζέφ Μαρί Ομιό και έχει επηρεάσει από τον Ναπολέοντα μέχρι και το σχεδιασμό της Επιχείρισης Καταιγίδα της Ερήμου. Ηγέτες τόσο διαφορετικοί όπως ο Μάο Τσετούνγκ, ο στρατηγός Βο Νγκιέν Γκιάπ και ο στρατηγός Ντάγκλας Μακάρθουρ ισχυρίστηκαν ότι άντλησαν έμπνευση από το έργο.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s